11 November 2011

[zuhud dunia, untuk Dia]

 
Bismillahirahmanirahim..


** Hasan Basri ditanya : Apakah rahsia ZUHUD mu?
Lalu dijawab :
✿ Aku tahu REZEKI ku tidak akan diambil orang lain,
kerana itu hatiku selalu TENANG..
✿ Aku tahu AMAL ku tidak akan dikerjakan orang lain,
sebab itu aku SIBUK mengerjakannya..
✿ Aku tahu ALLAH selalu memerhatiku, 
sebab itu aku MALU jika ALLAH melihatku sedang dalam MAKSIAT..
✿ Dan aku tahu KEMATIAN sudah menungguku, 
sebab itu aku selalu menambah BEKAL untuk hari PERTEMUAN ku dengan
ALLAH ‘Azza Wa Jalla..
#iluvislam.com

zuhud, 
ertinya meninggalkan dunia melainkan kadar yang patut daripadanya.

"Sesiapa yang akhirat menjadi harapannya, Allah akan menjadikan rasa cukup di dalam hatinya dan menyatukan urusannya, dan dunia akan datang tunduk kepadanya.
Tetapi sesiapa yang menjadikan dunia sebagai harapannya, nescaya Allah akan menjadikan kefakiran di antara dua matanya serta mencerai-beraikan urusannya, dan dunia tidak akan datang kepadanya melainkan sekadar apa yang telah ditetapkan baginya."
-Hadis Riwayat at-Tirmidzi


 "Barang siapa menghendaki keuntungan di akhirat akan Kami tambahkan keuntungan itu baginya, dan barang siapa menghendaki keuntungan di dunia akan Kami berikan kepadanya sebahagian darinya (keuntungan dunia), tetapi dia tidak akan mendapat bahagian di akhirat."
(Asy-Syura 42:20)
 

mari kita renungkan sejenak video nie.. ^^
 

"kerana aku tahu, cerita cinta aku bukan cerita cinta biasa.."


mari belajar untuk meletakkan dunia hanya sekadar di hujung jari, 
dan meletakkan akhirat jauh di dalam hati..
#na tgok video, boleh mute music di sebelah kanan yaa.
:')

2 comments:

Nuruashia said...

bgus entry ni dik..sme2 laa kite renungkan huhuh

CaDLyNN said...

tq utk peringatan ini :)