06 November 2011

[apa rasa bila cinta dikhianati?]

Bismillahirahmanirahim..

berfikir sejenak..merenung kembali perbualan lepas dengan seorang teman..sampai saat ini, segalanya masih jelas..



tanya teman, "awak, dulu kan, masa awak kapel, awak marah tak kalau boyfriend awak ada orang lain? dalam diam, selain awak, dia jugak sayangkan orang laen.. dalam masa yang sama, dia juga bermain cinta dengan orang laen.. orang laen selain awak.. sedangkan masa tu, awak secara rasminya girlfriend dia.."

dengan pantas saya jawab, "ofcourse laa marah.. mana mungkin ta marah..saya pantang di duakan okei..dia milik saya, saya nak dia jadi milik saya sorang je laa.. huhu..eh, ada ke orang ta marah?"

"haa..tau pun..memang tade pun manusia dalam dunia nie boleh terima kalau kekasih hati dia curang..kan? dan, cuba awak fikir, selama nie, mana awak letak cinta awak? siapa sebenar-benar di hati awak?" teman menjelaskan dan bertanya..

aku masih diam.. terus membisu..

teman menyambung kembali kata-katanya.."awak, siapa yang ciptakan awak? siapa yang beri awak roh dan jasad ini? Allah bukan? Dia Tuhan kita.."

aku angguk bersetuju..

"jadi, siapa yang berhak ke atas kita? siapa yang berhak untuk punya kasih dan cinta kita? Allah kan? jadi, cuba awak fikir.. bila awak tidak meletakkan cinta yang sebenar pada Dia, Dia juga terluka..Dia juga kecewa..sama seperti yang awak rasa bila cinta awak dikhianati..tapi Dia mungkin akan lagi kecewa..sebab awak sepenuhnya milik Dia.."


terasa pipi ditampar sendiri..terasa diri terlalu khilaf..khilaf untuk menjadi hamba..hamba yang mencintai TuhanNya..


benar, dulu mungkin..
aku pernah meletakkan cinta..
cinta pada suatu yang bukan pada haknya..
aku malu sendiri..
malu pada Tuhan sebenarnya..
aku takut kalau cinta dikhianati manusia..
tapi dalam waktu itu, aku sendiri telah mengkhianati cinta Pemilik Hati..
Allah..
:'(

tapi, aku tetap berterima kasih..
kerana rasa itu.. aku mula belajar erti..
kecewa kerana manusia..
bawa aku untuk mengerti, rasa itu yang menyedarkan..
aku juga mungkin telah terlalu banyak mengecewakan Dia..
moga waktu masih ada untuk aku terus menyemai cinta dan kasih buat Dia..
mudah-mudahan..


# kat Beijing, esok baru kte raya.. :)

4 comments:

Cik Aqilah Wardah said...

cinta Allah, cinta kekal abadi.. :)

nik rosmawati said...

suka entry ni.

Aryana_ryn said...

ryn menangis baca entry nie . tersentuh . :')

hawa laini said...

iloveu allah bila kita disakiti bru kita kenal sipa sebenarnya yg kita harus cintakan sepenuh hati kita..aku hnya milik allah..