23 October 2012

[Feng Huang Gu Cheng, Hunan]

Bismillahirahmanirahim.

Alhamdulillah. Satu kata. Allah bagi kesempatan untuk berjalan-jalan di bumiNya untuk melihat keindahan dan kebesaranNya. Pandang langit. Tenang.

 
Flight dari Beijing ke Chang Sha.



3 jam penerbangan dari Beijing ke Chang Sha (长沙). Agak penat sebab jam 5 pagi lagi sudah bertolak ke Beijing Airport. Sesampai di Chang Sha, di sambut oleh tourist guard sana. Makan tengah hari dan melawat Yue Lu Shu Yuan (岳麓书院). Check in hotel dan rehat.

Makan pagi dan bersiap bertolak ke Feng Huang (凤凰). Perjalanan menaiki bas lebih kurang 7-8 jam. Amboi, macam dari Kelantan ke KL dah. Lebih jauh dari tu. Penat amat. Check in hotel, makan dan keluar menikmati permandangan malam di Feng Huang Gu Cheng (凤凰古城).


 

 
Feng Huang Gu Cheng

 
Ketam + kala jengking

 

 

Kat sini, banyak deretan kedai-kedai. Terlalu banyak. Makanan, pakaian dan macam-macam. Bila tengok, benda paling femes ialah chou dou fu (臭豆腐) yakni 'tauhu busuk'. Pening kepala hidu bau. Boleh pengsan. Tapi terlalu mendapat sambutan. Huehue. Rasa? Entah bagaimana. Tak pernah cuba. Cuma pernah terkena sekali, dua tahun lepas, terminum air member yang makan chou dou fu. Pengsan. 

Gelak. Hekhek :D

Malam tu, jalan kejap je. Orang laen sibuk jalan-jalan di tepi tasik, kite cuma jalan-jalan tengok barang jualan. Penat. Balik hotel dan kembara mimpi.

Esoknya, makan pagi dan jalan-jalan tempat semalam lagi.

 
Semangat pagi pagi!

 
Lovely girlfriends.

 
 Tourist guard kteorang.

 
Classmates.

Feng Huang Gu Cheng nie ibarat "venice". Heh? --" Boleh mendayung perahu menyelusuri sungai. Eh sungai ke tasik? Err.. Di tebing penuh dengan rumah-rumah yang dibina dengan buluh. Cantek.

Masa naek perahu, ada orang menyanyi pulak tu. Hewhew :P


 

 
Lawa bukan? ^^ 


Jalan-jalan kat sana sampai hampir tengah hari. After solat dan makan tengah hari bertolak ke Zhang Jia Jie (张家界). Perjalanan lebih kurang 5-6 jam. 


 
Serang!! ++"

Till then. Hewhew :P

2 comments:

kura said...

amboi. bestnya iyeee :P

shafiqabdshukor said...

bestnya jalan2 ke negara china..