30 September 2012

[Kek Coklat Tautan Hati]

Bismillahirahmanirahim.

 
 Kek Coklat Tautan Hati. 

Balik pasar tadi, kawan ajak blaja buat kek. Kte ngan rumate pun ekot skali.
Google kat myresepi dan dengan spontan je buat.

Kalau nak cuba jugak, boleh laa. Senang sekali.. Hehe 

Bahan bahan  
  
2 cawan tepung gandum 
1 cawan gula pasir 
1 cawan minyak masak 
1/2 cawan susu pekat (kte gune susu cair je, tade susu pekat) 
1/2 cawan serbuk koko (kte tukar gne milo sebab budak perantaun tak ckup bahan hihi) 
4 biji telur 
1 sudu teh baking powder 
1 sudu teh soda bicarbonate 
secubit garam

Cara-cara

  1. panaskan oven,sapu minyak @ majerin pd acuan.
  2. ayak tepung, milo ,soda bicarbonate & baking powder.
  3. mesin telur, susu & gula hingga gula hancur & berbuih dgn blender.l epas tu masukkan minyak & garam. blend untuk 5-6 saat lagi.
  4. campurkan bahan blend td ke dalam tepung. gaul rata2 & boleh la dimasukkan kedalam acuan yg telah dipanaskan.
  5. bakar dgn suhu 180'c selama lebih kurang 40 minit
Topping

Cairkan coklat, susu cair, sedikit gula dan sedikit minyak bagi berkilau. rumate ajar. hehe 


Nama kek ada tautan hati sebab kawan ajar bile memasak baca doa rabitah.
Okey, ini tips untuk mengeratkan lagi hati hati kita. Selamat mencuba yaa. hehe :)

Moga bermanfaat. insyaAllah :)

#Tiba tiba rindu abah. Kalau kat rumah suka masak pelik pelik, tak masak lauk pauk.
 Kata abah, bila kawen kasihan kat suami, kena makan kat kedai laa jawabnya. Hehe.
Dun wori abah, kte tengah blaja laa neh. Kawen kan lambat lagi. Calon pun tade lagi. Hoho :) 



2 comments:

♛ Azie Azra ♛ said...

sedapnye choc cake ieyqa cyg ! terliur habes dah ni. huaaa

p/s : rindu ayah juga T__T

cik nana said...

sedappp nya kek coklat tuuuu..