29 October 2011

[jalan ini, jalan yang dipilih]

Bismillahirahmanirahim..

metari pagi ini masih lagi mampu untuk dinikmati. dalam erti kata, syukur lagi.
kerana Allah masih lagi memberi ruang dan peluang. lalu, aku bertanya sendiri..
apa khabarkah engkau wahai hati?
apa khabarkah engkau wahai iman?
semoga hari-hari yang akan mendatang, kalian akan semakin kuat dan utuh dalam jasad ini..

fikiran mula menyinggah ke dasar waktu semalam. kembali merenung saat-saat aku mendapatkan sekali lagi kekuatan. saat terasa seoalah-olah Tuhanku berbicara langsung..
kitab Tuhan yang menjadi pendamping buat mencari kekuatan, ku dakap erat..air mata menitis tanpa henti erti mensyukuri..terasa kasihnya Pencipta buat seorang hambaNya..dalam mengerti bicara itu, aku jadi kaku. bisu sendiri..

"Dan kehidupan dunia ini hanya senda gurau dan permainan. Dan sesungguhnya negeri akhirat itulah kehidupan yang sebenarnya, sekiranya mereka mengetahui." 
(Ar-Rum 30:64)

"Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keredhaan) Kami, Kami akan tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sungguh, Allah beserta orang-orang yang berbuat baik" 
(Ar-Rum 30:69)

kata-kata bicara dari Tuhan, penuh makna yang mendalam. mengusik hati untuk terus melawan nafsu, bermujahadah. lalu, hati turut meyakinkan, benar, di sini hanya sementara. suatu masa nanti, aku akan kembali ke mana aku berasal. aku mahu berjumpa Tuhanku, tapi..aku malu..apakah persiapan yang telah aku lakukan untuk ku bawa bersama..untuk ku tunjuki pada Dia..dan menangis lagi..

aku, hanya seorang pengembara..dalam perjalanan sebagai seorang hamba..lalu aku teringat kata-kata Allahyarham asy-Syahid Syed Qutb yang pernah aku baca, "Jalan ini tidak dibentangi dengan permaidani merah, juga tidak di taburi dengan bunga-bunga tetapi jalan ini ditaburi dengan duri-duri yang terpacak."


ini adalah sebuah perjalanan, jalan yang amat panjang,
mungkin jalan yang paling sukar dan yang paling berbahahaya.
tetapi, aku yakin pada hakikatnya, 
ini sebenarnya jalan yang paling pendek,
jalan yang paling senang dan yang paling selamat.
untuk melangkah ke syurga Allah..

InshaAllah..
Allah pasti akan permudahkan..

Tuhan, pilihlah aku..untuk syahid, di jalan ini..

No comments: