24 July 2011

[takbir dan takdir]

Assalamualaikum.

mulakan bicaramu dengan kata syukur. alhamdulillah. dan, selamat pagi dunia.

antara sebuah tadbir dan sebuah takdir.  takdir yang selalu mengatasi tadbir. kerana, takdir itu daripada Allah, sedangkan tadbir itu hanya dari kita, hambaNya. kadangkala, tadbir dan takdir itu selari. terkadang, acap kali tadbir dan takdir bertentangan. dan, saat itu hati mula menangis merintih. bertanya mengapa harus begitu dan begini. tanpa sedar,kita menyalahkan takdir.

“ketahuilah bahwa seandainya seluruh umat ini berkumpul untuk memberikan sesuatu yang bermanfaat bagimu, maka mereka tidak akan bisa memberi manfaat kepadamu kecuali sesuatu yang telah ditetapkan Allah kepadamu. dan seandainya seluruh umat ini berkumpul untuk memberikan sesuatu yang merugikanmu, maka mereka tidak akan bisa merugikanmu kecuali dengan sesuatu yang telah ditetapkan oleh Allah terhadapmu. pena-pena telah diangkat dan lembaran-lembaran telah mengering tintanya" -(h.r. Tirmidzi, hadiths hasan shahih)

kehidupan kita segalanya berjalan atas jalan sebuah takdir. dan setiap dari takdir itu ada hikmahnya. kenalilah Allah. kerana bila kita kenal Allah, Dia Yang Maha Pengasih dan Penyayang, kita tidak boleh buruk sangka kepadaNya dengan menganggap apa yang ditakdirkan adalah sesuatu yang tidak baik. yakinlah dengan setiap ketentuanNya. pasti ada hikmahya. walaupun pahit, ditelan jua. katakan pada diri, setiap pilihan Allah untuk kita adalah yang terbaik,cuma kita saja yang belum mengetahuinya.

"....dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu sedangkan sesuatu itu merosakkan kamu. dan Allah Mengetahui sedangkan kamu tidak tahu. " (Al-Baqarah:216)

dan, berbaik sangkalah kepada Allah dan setiap yang berlaku sama ada pahit atau manis pasti ada hikmahnya. setiap ujian yang terjadi, hanya kerana Allah ingin dekat dengan hambaNya. hakikat hidup yang dipilih Allah adalah yang terbaik. Dia yang mengubat, melapang dan memberi ketenangan di sebalik setiap takdir. dan bila Allah memilih ujian buat kita, yakinilah, ilmu Allah Maha Luas, sedangkan ilmu kita terbatas. yang pasti, pahit ini akan menjadi ubat, dan yang pedih ini akan menjadi penawar.


Ya Allah, padaku hanyalah sebuah tadbir. dan sesungguhnya padaMu ku serahkan segala takdir. kerana aku tahu, bila takdirMu mula berbicara, kelu tadbir untuk menyanggahnya. ingin ku akur, Kau Tuhanku, dan aku hanya hambaMu. dan, sabarkan aku dengan karenah insan yang menjadi bahan ujiMu untuk mendidikku dan syukur aku pada nikmat yang ada tanpa mengenang apa yang tiada.

lots of love, Ieyqa Adam.

3 comments:

Nini Hartini said...

LIKE this entry :)

setuju dgn ieqa :)

.... akak pun selalu fikir mcm tu..bila period, ahh frust. means x hamil lg. tp sentiasa kena bersangka baik dgn Allah... hanya Allah yg tau apa yg terbaik utk hambanya.

buat Ieqa... semoga tabah dgn ujian dr Allah buatmu dik :) ...kesabaran itu InshaAllah menjadi penawar buat kita...

abazilah said...

hye , blogwalking jap .
tolong vote saya dekat http://iownthis87.blogspot.com/2011/07/vote-for-abazilah.html
tq :)

Ieyqa Adam said...

kak nini hartini; insyaAllah.. terima kaseh akak. Allah tahu ape yang terbaek untuk kte kan. redha dengan setiap ketentuanNya. :)